~Fi Ayyi Ardhin Taskun Fa Hunaka DAkwatun Tubna~
There was an error in this gadget

Saturday, June 12, 2010

Hamas: Kami Tidak Akan Sentuh Bantuan AS Untuk Palestin


Pemimpin politik Hamas di pengasingan Khalid Misy'al pada Jumaat mengatakan bahawa gerakan Islam Hamas yang berkuasa di Jalur Gaza tidak akan menyentuh sedikitpun wang sebanyak 400 juta dolar yang dijanjikan oleh pemerintah AS untuk rakyat Palestin.

"400 juta dolar yang ditawarkan oleh (Presiden AS Barack) Obama tidak untuk Gaza tetapi untuk pemerintah Palestin yang akan membahagikan dana tersebut sebahagian untuk Gaza, tapi tidak untuk Hamas," kata Misy'al dalam sebuah konferen pers di ibu kota Sudan.

"Wang itu akan diberikan kepada (perdana menteri Palestin) Salam Fayyad di Tepi Barat yang diduduki, katanya.

Pada hari Rabu sebelumnya, Obama mengumumkan paket bantuan sebesar 400 juta dolar untuk Tepi Barat dan Gaza, dan mengatakan Amerika menunjukkan komitmennya untuk meningkatkan kehidupan rakyat Palestin.

Setelah bertemu dengan Presiden Palestina Mahmud Abbas di Gedung Putih, Obama menggambarkan situasi di Jalur Gaza, yang ia anggap telah terperosok dalam krisis kemanusiaan selama di sekatan Israel, tetapi juga mengatakan dia masih percaya adanya kemajuan signifikan untuk menuju perdamaian Timur Tengah dalam tahun ini.

Misy'al pada hari Jumat juga mendesak negara-negara Arab dan Muslim untuk memberikan lebih banyak bantuan kemanusiaan untuk mematahkan sekatan Israel terhadap Jalur Gaza yang miskin, di mana lebih dari 1,5 juta warga Palestin tinggal.

Misy'al memulakan kunjungan empat hari ke Sudan pada hari Rabu lalu, di mana ia telah berbicara dengan Presiden Umar al-Bashir.

No comments:

Post a Comment