~Fi Ayyi Ardhin Taskun Fa Hunaka DAkwatun Tubna~

Monday, October 19, 2009

Kau adalah Tuan, ku hamba

"Jiwa Kehambaan"

Engkau Tuan, ku hamba
Hamba yang sangat lemah
Yang sentiasa mengharapkan
Belas dan kasih sayang Mu..

Ya Allah ya Tuhan ku..

Engkaulah Tuhan ku, tiada Tuhan melainkan Engkau..
Engkau telah menciptakan diriku..
Sedang ku hamba Mu..
Diri ku berada dalam ape yang telah Engkau janjikan untukku..
Aku pohon perlindungan..
Dari segala perbuatan buruk yang telah ku kerjakan..
Aku mengaku dengan Mu ya Allah..
Atas segala nikmat yang Kau kurniakan kepada ku
Aku juga mengaku..
Atas segala perbuatan buruk yang telah ku lakukan
Samada sengaja atau tidak..
Ampunkanlah diri ku ya Allah..
Sesungguhnya..tiada yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau..

Engkau Tuan, aku hamba
Ya Allah ya Tuhan ku..

Bagaimanakah harus ku berhadapan dengan Mu..
Aku merasa malu..
Atas ape yang telah ku lakukan..
Ku pandang kiri dan kanan..
Sungguh indah alam ciptaan Engkau..
Langit biru terbentang luas..
Pohon menghijau subur tumbuh..
Bukit bukau gunung ganang..
Haiwan hidup aman saling berinteraksi..
Tanda Engkau lah yang Maha Kuasa Ya Allah
" Kami tunjukkan tanda2 kekuasaan Kami di
seluruh pelusuk alam dan pada diri mereka
sehingga jelas kepada mereka tentang kebenaran(hak)"
Moga kita dapat memikirkan setiap kejadian ciptaan Allah..

Engkau Tuan, aku hamba..
Ya Allah yang Tuhan ku

Engkau telah menjadikan aku..
Engkau menjadikan aku dengan cukup sempurna..
" Demi sesungguhya kami telah menjadikan manusia dengan
sebaik2 kejadian"
Sifat fizikal cukup sempurna..
Engkau berhak untuk mengambilnya..
Bila2 masa sahaja..
Kerna ku tahu..ini adalah pinjaman dari Mu, untukku..
Hamba Mu
Ku bersyukur Ya Allah..
Atas nikmat ini..
Beribadat...
Dan terus beribadat..
Tanpa penat dan jemu..
Jangan pernah jemu untuk beribadat..

Engkau Tuan, ku hamba
Ya Allah Ya Tuhan ku
Ku malu Ya Allah..
Adakah cukup nilai penghambaan ku
Kepada Mu
Padahal ku tahu..
Tak dapat ku balas nikmat Mu
Kepada ku..
Jika di hitung, nescaya tidak terhitung nikmat kepada ku

Ya Allah..
Bantu diri ku ini..
Hamba Mu ya Allah
Bimbing lah diri ku
Tetapkan lah hati ku..mentaati Mu
Tunjukilah aku..jalan yang lurus
Jalan yang Engkau redhai
Jalan para Nabi dan Rasul
Jalan orang2 yang Soleh
Agar aku tergolong dalam golongan
Orang2 yang mendapat rahmah dari Mu
Ya Tuhan ku..



Hasil nukilan
Al-Faqir ila LLah
Hafizien UIA..
10.46 am
GPCL,Kulliyyah of Engineering
IIUM

No comments:

Post a Comment