~Fi Ayyi Ardhin Taskun Fa Hunaka DAkwatun Tubna~

Saturday, January 29, 2011

Kulliyah of Engineering (part 2)

post kali ni menceritakan tentang kisah belajar.

Aku menerima tawaran untuk melanjutkan pelajaran dalam jurusan kejuruteraan. sebelum majoring, aku kene menduduki foundation selama 1 tahun untuk belajar basic engineering. Semua engineering la aku belajar. Subjek yg aku paling minat adalah eng. mechanic static & dynamic, electronic, eng. drawing & cad. subjek yg paling xminat?hehe..c programming, oop..selama setahun berlalu dgn sekejap..

Selepas majoring.aku belajar subjek major pula. aku major dlm bidang biochemical-biotechnology eng. banyak sgt field dlm majoring ni..antaranya..
enviroment (waste water treatment, solid waste, waste management), bioprocess (bioprocess control, biochem process), ala2 mechanical skit (fluid mechanic, thermodynamic, transport penomena,biochem kinetic), tidak lupa subjek yg aku xminat sgt,tp..(cell& molecular, microbiology, genetic eng, cell& tissue, biochem 1&2 opsss)..ada lagi..subjek biotechnology ( bioseparation eng, bioreactor design,biofacilty, biopharma dll..xingat dh) ada 3 subject elective (food process eng, pharmaceutical,solid waste)

Tu lah sdikit sebanyak subjek yang aku ambik selama 4 tahun untuk memenuhi requirement nk dapat segulung ijazah..kalau diperhatikan kepada subjek yagng aku ambik..entah engineer yang macam mane ye agak2 aku akan jadi nanti..huhu..suatu persoalan di situ??

Selama 4 tahun blaja..banyak suka dan duka yang telah aku alami..ada masa aku di atas.ada masa aku di bawah.ada masa aku gmbira.ada masa aku sedih.setelah start major, maka bermula lah era baru dalam belajar.dan aku merasakan major yang aku pilih insyaallah betol dan tidak sekali2 silap.hati aku bulat untuk memilih bidang ini.

(to be continued)

No comments:

Post a Comment